Welkom bij de praktijk van Jasper Kalisvaart

Praktijk voor natuurgeneeskunde

Vitamine D suppletie bereken formule:

Laat je vitamine D meten via een vitamine D tekort test

 Om de juiste dosering vitamine D te berekenen heb ik de volgende formule voor je: De formule is 40 I.E. x ..nmol/L (die je wilt bereiken) - gemeten serumconcentratie vit. D x kilogram lichaamsgewicht. 

Voorbeeld: Stel de uitslag van de test is 25 nmol/L en ik wil naar een waarde van 75 nmol/L (als de waarde lager is dan 50 nmol/L is er sprake van een tekort). Mijn gewicht is 82 Kilogram. De formule is dan: 40 x (75-25) x 82 = 164.000 I.E. Vitamine D heb ik dan nodig om 75 nmol/L te bereiken.

Met een dosering van 3000 I.E. (75mcg) per dag duurt het (164.000 : 3000) ongeveer 55 dagen om 75 nmol/L te bereiken.

Wanneer is er sprake van een vitamine D tekort?

Bij een vitamine D tekort test wordt de hoeveelheid vitamine D 25-hydroxy in je bloed gemeten. Als deze waarde lager is dan 50 nmol/l is er sprake van een tekort. In het optimale geval ligt deze waarde hoger dan 80 nmol/l.

Het vitamine D niveau in je bloed kan ook te hoog zijn. Een concentratie hoger dan 210 nmol/l kan op termijn schadelijk zijn. Na lange tijd kan dit schade veroorzaken aan bijvoorbeeld de nieren en bloedvaten. Een te hoog vitamine D niveau komt niet veel voor. Een verhoogd niveau wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een te hoge inname zoals bijvoorbeeld door supplementen.

Voedingssupplementen, zijn die echt nodig als ik gezond en gevarieerd eet?


Gezond eten is inderdaad de basis, die je nooit kan evenaren met supplementen. Toch blijft het moeilijk om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Ons lichaam heeft door onze veeleisende levensstijl vaak wat extra ondersteuning nodig. 

Benieuwd waarom jij ook baat kan hebben bij het nemen van één of meerdere voedingssupplementen? We sommen het even voor je op. 

  1. Echt evenwichtig eten is moeilijk

    Naar schatting eet slechts 2% van de mensen werkelijk evenwichtig. Er is in onze voeding een overvloed aan geraffineerde koolhydraten en verzadigde vetzuren. Daarbij krijgen we vaak te weinig vitamines, mineralen en eiwitten binnen.Een tastbaar gevolg hiervan is dat we vaker moe zijn. Ook het stijgend aantal mensen met overgewicht heeft hiermee te maken.
     

  2. Gezond voedsel bevat minder vitamines en mineralen dan vroeger 
    Al maak je bewust gezonde keuzes, het is niet zeker dat je eten de nodige voedingsstoffen bevat. De kwaliteit van voedsel vermindert door overproductie, het gebruik van kunstmest, verdelgingsmiddelen en conserveringsstoffen. In een sinaasappel zit nu bijvoorbeeld minder vitamine C dan 50 jaar terug. En dat geldt voor veel groenten en fruit.
     
  3. Je hebt last van stress

    Ontken het maar niet: ook jij hebt (soms) stress. Een goede work-life balans behouden is een uitdaging. Tel daar voldoende sporten en een sociaal leven onderhouden bij op, en je weet: het is véél. Bij fysieke en psychische stress heeft ons lichaam meer essentiële voedingsstoffen nodig om goed te functioneren.
     

  4. Je krijgt te weinig zonlicht

    In ons land is de zon in de winter niet sterk genoeg om voldoende vitamine D aan te maken. Als je een blanke huid hebt, is het zonlicht tijdens de zomer soms voldoende. Je moet dan wel voldoende buiten komen. Heb je een getinte of donkere huid, dan maak je van nature minder snel vitamine D aan. Ook een oudere huid maakt minder vitamine D aan dan een jonge huid. Niet vreemd dus dat de meesten van ons in de winter een vitamine D-tekort hebben. 
     

  5. Je gunt je lichaam de beste ondersteuning

    Door de manier waarop we leven, heeft ons lichaam erg veel essentiële voedingsstoffen nodig. Die grote hoeveelheid kan je zelfs met een optimaal eetpatroon niet binnenkrijgen.

Wil je je lichaam zo goed mogelijk ondersteunen, dan is 'basissuppletie' een goed idee. Bij basissuppletie neem je een aantal voedingssupplementen, die veelvoorkomende tekorten compenseren en extra behoeften invullen. Met voedingssupplementen bedoelen we: vitamines, mineralen, kruiden en aminozuren.

Suppletie is zeker nodig als je behoort tot één van de risicogroepen voor tekorten:

  • Zwangere vrouwen
  • Topsporters
  • Jonge kinderen
  • 55-plussers
  • Mensen met veel stress
  • Rokers
  • (Langdurig) zieken
  • Bij overmatig alcoholgebruik
  • Iedereen die het grootste deel van de dag binnen zit